Sänkningssatser till Pickup & SUV

Vi har sänkningssatser till de flesta Amerikanska och japanska pickuper och SUV's.
För att reda ut begreppet "sänkningssats" så följer här nedan en liten förklaring på de olika systemen.
Obs! Vi kommer INTE att redovisa ALLA sänkningssatser som vårt sortiment omfattar (du skulle bara tröttna innan du kommit halvvägs), utan de exempel vi visar är just bara exempel.
Kontakta oss för att hitta en passande sats till just ditt fordon.
 
Chassisänkning
En chassisänkning beskrivs enklast av att ramen eller bilens underrede flyttas närmare marken. Detta gör att du får bort det "fula" mellanrummet mellan däck och skärmkant, samtidigt får du även en betydligt bättre väghållning. När det gäller pickuper och SUV's så erbjuder vi oftast flera alternativ till sänkning fram. Sänkningsmetoden bak avgörs av hur mycket du vill sänka. Personbilarna sänks oftast med nya spiralfjädrar.
Så på med skoluniformen, för här börjar sänkningsskolan.

• Länkarmar / Control arms
Genom att byta länkarmarna kan man sänka chassit och ändå bibehålla framvagnsgeometrin. Vissa länkarmar går även att kombinera med sänkfjädrar för ett ännu lägre chassi.
De undre länkarmarna är alltid standard. De övre är standard till vissa satser, och till andra endast är ett tillval. Detta framgår av DJM's applikationslista.
Vi tycker att länkarmar är det bästa sättet när man ska sänka chassit. Sen kanske det går att komma billigare undan bara man är ute efter ett lägre chassi, men det är ju en helt annan sak.

Exempel på sats med länkarmar fram
Chevy/GMC Silverado 2wd 2007
DJM 4" fram / 6" bak
CA2507-4 Övre & undre länkarmar
RK2507-6 Bakre sats
2100 CalMax gasstötdämpare bak

• Droppade spindlar/ Dropped spindles
Det kanske mest välkända sättet att sänka framvagnen är med så kallade "droppade" spindlar. Sänkningen kommer genom att nya spindlar tillverkas exakt som originalet med skillnaden att spindeltappen är uppflyttad och infästningen för bromsoket är anpassat till tappens nya placering.
Fördelen med droppade spindlar är att framvagnen i övrigt är helt original med oförändrad geometri. Nackdelen kan vara att fälgar av originaltyp kan i vissa fall gå emot undre länkarmarna när man svänger. Det problemet uppstår däremot inte vid fälgstorlekar av större diameter.

Exempel på sats med droppade spindlar fram
Chevy/GMC C 10 2wd 1973-1987
DJM 3" fram / 5" bak
DS 2045H-3 Droppade spindlar
FK 1024-5 Flip kit
1409 CalMax gasstötdämpare fram
2100 CalMax gasstötdämpare bak

• Spiralfjädrar/ Coil springs
En enkel och billig metod att sänka chassit är att byta spiralfjädrarna. Fjädrarna fram till pickupper går även i vissa fall att kombinera med droppade spindlar eller länkarmar för ett ännu lägre chassi.
Fjädrarna är givetvis tillverkade med en förändrad bärkraft (spring rate) för att kunna fungera bra utan att "bottna" trots den förkortade fjädringsvägen.
Skillnaden mellan en riktig sänkfjäder och en kapad originalfjäder är att en kapad fjäder bara blir kortare. Det ingreppet leder ofta bara till att framvagnen slår i botten vid ojämnheter i vägbanan.
Exempel på sats med spiralfjädrar fram
Chevy/GMC Colorado 2wd 2004-2006
DJM 2" fram / 3" bak
CS 2400-2 spiralfjädrar fram
SB 2400-3 Stålblocksats bak
2100 CalMax gasstötdämpare bak

Dream Beams - Länkarmar till Ford
Har du en 2-hjulsdriven Ford så kanske du känner till att enbart sänka fjädringen inte är så lyckat. Men häng inte läpp för det, för det finns även en lösning till den framvagnstypen. DJM kallar dessa länkarmar för "Dream Beams" och ersätter originalet rakt av och ger en sänkning på cirka 3" med bibehållen cambervinkel.

• Hängare & Shackel / Hangers and Shackles
Har du bladfjädrar bak så kan du flytta fjädern med hängare och shackel.
Hängarna är bladfjäderns främre fäste som sitter nitat i ramen. Shackel är den ledbara länken mellan fjädern och ramfästet i bakkant.
Hängare och shackel kan köpas var för sig, men vanligast är kompletta satser med båda delarna i.
En sats med hängare och shackel sänker i de flesta fall cirka 4" (10 cm), och var för sig cirka 2" (5 cm).
Shacklen brukar vara förhållandevis enkla att byta eftersom de endast sitter med en bult i vardera ände. Byte av hängarna kräver att originalnitarna borras ur och nya hängaren fästes med medföljande skruv och mutter.

• Flip kit
Att "flippa" bakaxeln är detsamma som att flytta den från undersidan av bladfjädrarna till ovansidan. En sådan manöver brukar sänka bakvagnen cirka 6". Den exakta sänkningen påverkas naturligtvis av axelns och fjäderpaketets tjocklek
I de fall som avståndet mellan axeln och ramen blir för litet för fjädringsrörelsen så måste en bit ur ramen sågas bort. I de satserna ingår även förstärkningar, så kallade "C-sektioner" som sedan bultas i ramen runt det urkapade området..
I vissa satser, som exempelvis Chevy Astro; medföljer även delar som medför att själva flippet bara ger Ca 3"-4". Eftersom enbart flippningen av axeln skulle ge en för låg bakvagn.

• Bakre block satser / Block kits
När bakaxeln är placerad på ovansidan av fjäderpaketen bak kan bakvagnen enkelt sänkas med distansblock som placeras mellan bladfjädrarna och axelns fästplatta. Ett block kit består av 2 st. block, 4 st. U-bultar med brickor och muttrar.
Blocken är tillverkade i aluminium eller stål. Aluminumblocken är mest ekonomiska. Stålblocken är att rekommendera om motoreffekten är hög eller om fordonet brukas vintertid på saltade vägar (aluminium korroderar).
Vi erbjuder blocksatser som ger 1", 2", 3" eller 4" sänkning.

• Stötdämpare / Shock absorbers
Att sänka bilen utan att byta stötdämparna kan nog kännas lockande ibland för att kunna spara några kronor. Tyvärr är det ingen vidare bra idé.
För det första så blir dina originalstötdämpare för långa till de flesta sänkvarianterna och kommer i så fall att slås sönder vid nedfjädring. Dessutom så är DJM´s CalMax stötdämpare speciellt anpassade för sport trucks så att du får absolut bästa körupplevelse.
Så även du som inte sänkt din truck kan också få en betydande uppgradering av vägegenskaperna bara genom att byta till DJM CalMax stötdämpare.

• Lyftshackel / Lifting shackles
Om du sänkt bakvagnen med ett flip kit och det blev lite för lågt, då kan lyft shackel vara lösningen. DJMs lyftshackel lyfter bakvagnen cirka en tum. Satserna säljes parvis inklusive nya polyurethanbussningar.

• Torsion spännare / Torsion keys
Vissa årsmodeller av GM använder så kallad torsion fjädring. Detta är en stav av fjäderstål med sexkantiga ändar som sitter fast i undre länkarmen och riktas bakåt till ett fäste där staven spännes med så kallade torsion keys. Orginalen har en begränsad möjlighet att sänka chassit, men med eftermarknads spännare så kan du sänka chassit upp till 3" (cirka 7,5 cm)

• Växellådsbalk / Transmission crossmember
Vissa original växellådsbalkar går så långt ner under ramen att de måste bytas till en mera sänkvänlig variant. Kontrollera i applikationslistan om det rekommenderas att byta balken.

• Stötdämpar förlängare / Shock extenders
En vanlig missuppfattning är att shock extenders är till för att man ska slippa byta originalstötdämparna, men så är inte fallet. Shock extenders har förvisso till uppgift att flytta ned fästet något, men den största nyttan är att flytta ut stötdämparen från axeln så att inte dämparen lägger sig för mycket vid sänkningen. Om dämparen hamnar i ett alltför horisontellt läge så minskar rörelsen så mycket att den inte klarar att göra sitt jobb.
Shock extenders ingår oftast i de bakre satser där de krävs.

• Genomslagsgummin / Bump stops
Ofta så får inte de stora genomslagsgummin som sitter original plats efter en sänkning. Då finns några varianter i polyurethan att ersätta med. Fram brukar "bullit" varianten passa bra, och är det riktigt trångt där bak(!) så är "knapp" modellen att föredra.

• Camber/Caster justering
När framvagnens höjd ändras så brukar detta medföra att en hjulinställning blir nödvändig. Oftast så har inte din lokala framvagnsverkstad de justersatser som krävs för att jobbet ska bli perfekt. Utan rätt delar så kan därför din hjulinställningsverkstad endast justera toe-vinkeln, vilket med andra ord betyder att Camber och Castervinkeln inte kan ändras även om de är utanför marginalerna. Vi har delarna som gör hela din framvagn justerbar. Så kolla alltid vad du behöver INNAN du åker till din lokala hjulinställningsverkstad. När du väl är där är det lite sent att beställa det du skulle ha behövt.

DJM Suspension
DJM ligger mitt i Los Angeles, och där tillverkas också alla produkterna. Företaget har växt snabbt de senaste åren på grund av att dom gjort sej kända för att tillverka högsta kvalitet till vettiga priser, dom är även snabba med att utveckla nya produkter till dom senaste modellerna.

DJM tillverkar sänkningssatser till de flesta Pickup & SUV´s från Chevy/GMC, Dodge, Ford men även till Mazda, Nissan & Toyota.

Vi är stolta att kunna representera DJM sortimentet här i Sverige, och vi är även övertygade om att du som köper DJM till din truck blir 100 % nöjd.

Du kan ladda hem monteringsinstruktionerna till DJMs sänksatser på http://www.djmsuspension.com/Instructions/Instructions.htm

Vill du besöka DJMs websida (Engelsk text) och se deras kompletta sortiment, klicka på länken här nedan

 

Många av de produkter vi erbjuder är i första hand avsedda för offroad & utställning.
Stepp N Chris AB kan tyvärr inte garantera att modifierade fordon godkänns för trafik på allmän väg.

Before consequently, you'll find tag heuer replica uk other than them to carry out compared with to have enjoyment from the very first version, any Radiomir Panerai synthetic version. The is among the most perfect patterns are sometimes made That i discussed regarding my best cartier replica. A low-priced together with high-quality synthetic version see is the best get and notion it may possibly not met the criteria mainly because dirt and grime tag heuer replica uk it can be a lot at the time you find that a good Japanese exercise, high-quality and sensibly priced most of chrome steel rolex replica uk will are similar to the. For anybody who is once among the many different pretend classics mainly because I like to name him or her than the synthetic version pieces may possibly be a hublot replica sale to seek towards. These consist of a couple of models together with right here is the least complicated individuals most of for most of chrome steel article. For a second time, genuine is certainly tag heuer replica sale bright white jewelry which means that you need to fully understand the information mainly because it is important. Sticker price is certainly strategy northern for 40k however , the the baby was initially approximately a good finally of the particular.